Gépek, eszközök 2023. February 23.

Megfelelő erőgéphez, megfelelő munkagépet

Sokféle gazda és gazdálkodási formáció létezik. Sokféle igénnyel, elvárással, állásponttal, meggyőződéssel. Egy biztos: a jól összehangolt erőgép/munkagép párosítás nélkülözhetetlen alapfeltétele egy farm költséghatékony működésének, az előírt technológia betartásának.

Természetesen itt is vannak berögződések, amelyeket még a régi szövetkezeti időszak klasszikusan fellelhető erő- és munkagépeinek méretei, teljesítménytartományai mintegy alapszabályt véstek bele a felhasználók szokásrendjébe, de ne feledjük, az idők változnak, az elvárások egyre szigorúbbak, és végül, de nem utolsósorban a verseny élesedik. Élesedik, még hozzá jobban, mint eddig valaha. Ezúttal nem mindig jön be a klasszikus papírforma.

Nézzük, melyek az erőgép-munkagép kapcsolatok megvizsgálandó pontjai:

  • fizikai kompatibilitás,
  • hidraulikus igények,
  •  elektromos, ISOBUS és AMS igények,
  •  TLT igény,
  •  energetikai összhang megteremtése,
  •  munkavédelmi és közúti követelmények kielégítése.

Nos, akkor kezdjük az alapoknál. A legfontosabb, hogy a munkagépünk fizikailag hozzákapcsolható legyen traktorunkhoz. Ez a kritérium magától értetődőnek tűnik, de számos meglepetéssel találkozhatunk. Az erő- és munkagépeink között mindenekelőtt mechanikus kapcsolatot kell létrehoznunk. Annak függvényeként, hogy a gépkapcsolat függesztett, félig-függesztett vagy vontatott, meg kell vizsgálnunk a traktorunk és munkagépünk csatlakozásainak fizikai méreteit, kategóriáit. Ezeket a méreteket szabványosították, így hát legyen szó a hárompont-függesztő berendezésünkről (függesztett és félig-függesztett munkagépeknél), vagy az alsó vonószerkezetről (vontatott munkagépeknél), minden paraméter szabványban rögzített fix méret, a munkagép kiválasztásánál arra kell ügyelnünk, hogy annak csatlakozásai kompatibilisek legyenek. Természetesen figyelnünk kell a függesztő- és vonószerkezetek megengedett terhelhetőségére is!

Ezen túlmenően meg kell tartanunk azt a maximális korlátot, amely nem haladja meg az erőgép első és hátsó tengelyterhelését, és nem szabad átlépnünk a kezelési utasításban szigorúan meghatározott megengedett össztömeget sem. Ezzel garantáljuk azt, hogy sem az erőgépünk, sem annak járószerkezete nem szenved károsodást, túlterhelést. Összetettebb feladat a munkagépünk hidraulikus igényének kielégítése. A korszerű traktorok viszonylag komolyabb kapacitással bírnak e téren, és szinte kivétel nélkül nyomás- és mennyiségvezérelt szivattyúkkal vannak ellátva. (Bár néha akadhatnak kivételek.) Mindazonáltal különböző funkciókat kell ellátnunk, amit garantálhatnak a megfelelő darabszámú és méretű kihelyezett hidraulikus szelepek, hidromotor használata esetén a szabad visszafolyó ág, esetenként résolaj-visszavezetési lehetőség, Power Beyond csatlakozások.

munakgép

 Nem szabad figyelmen kívül hagynunk aktív TLT-meghajtású munkagépünk teljesítményigényét sem. Fontos, hogy az igényelt méretű, teljesítményű és fordulatszámú kardánhajtás rendelkezésre álljon erőgépünkön. Egyelőre nem hétköznapi a megoldás, de gondoljunk csak a legújabb 8R E-AutoPowr EVT megoldásaira, ahol rövid időn belül már az elektromos peremfeltételekkel is kalkulálnunk kell. Ami viszont naprakész figyelmet igényel az nem más, mint a szükséges ISOBUS-kapcsolat megléte traktorunkon, ami, mint tudjuk hétköznapjaink nélkülözhetetlen alkalmatossága az intelligens munkagépek használatához. Ha már itt tartunk, meg kell győződnünk az erőgépünkben rejlő pontos AMS „munícióról” is, igazodva munkagépünk igényeihez, és persze szándékainkhoz. A kapcsolatunk összeállításának legfőbb szempontja az energetika!

Úgy kell megválasztanunk eszközünk munkaszélességét, hogy szimbiózisban legyen traktorunkkal. Ez az összhang akkor lesz teljes, ha erőgépünk optimális leterheltséggel, kedvező fogyasztással és túlterhelés nélkül teszi a dolgát, a legoptimálisabb kerékcsúszás elérése mellett. Az agrotechnológiailag optimális üzemi sebesség 6-12 km/h, az ideális kerékcsúszás 8-12%, a megfelelő motorterhelés pedig 70-110%. Magától értetődik, hogy a kiválasztott munkagépünk szélessége haladja meg traktorunk szélességét, bár elrettentő példákkal a mai napig lehet találkozni járva-kelve az országban. Elsősorban a különböző médiumok baleseti híreiből sejthetjük azt, hogy sajnos a közúti és a munkavédelmi szempontok olykor-olykor háttérbe kerülnek egy géppárosítás esetében. Pedig nagyon fontos dolog a szállítási szélességre vonatkozó szabályok betartása, a közúti jelzőberendezések működőképessége és használata. Összegzésképpen, egy tudatos, nem a véletlenre bízott erő/munkagép párosítás meghálálja a befektetett energiát, koncentrációt és szaktudást. Jutalmunk egy problémamentes, kedvező üzemanyag-felhasználással párosuló, agronómiai elvárásoknak megfelelő szezon, amelynek nincs más titka, mint az odafigyelés és az alapvető szabályok betartása.