Szerviz 2021. március 16.

Hogyan ellenőrizzük az automata kormányrendszer pontosságát?

A szántóföldi munkák megkezdésekor gyakran tapasztaljuk, hogy a gépekbe szerelt navigációs rendszerek nem teljesítik az elvárt/ígért pontosságot. A legtöbb felhasználó ilyenkor a műholdvevő meghibásodására vagy a használt korrekciós jel hibájára panaszkodik („Baj van az RTK-val!”).

Pedig a navigációs rendszerek teljesítményének – így az elérhető pontosságnak – csak az egyik összetevője a műholdvevő készülék és a használt korrekciós jel.

A műholdvevő készülékek esetében a gyártók által megadott pontosság (pl. RTK korrekciós jel használata esetén 2,5 cm) magán a készüléken értendő. Az, hogy egy adott művelet végrehajtása során milyen pontosság érhető el (pl. vetés esetén milyen pontosak a csatlakozó sorok), nagymértékben függ további tényezőktől.

A következőkben engedjék meg, hogy néhány gyakorlati tanácsot adjunk az automata kormányrendszer ellenőrzéséhez, beállításához.

Mielőtt bármihez hozzákezdenénk, ellenőrizzük a gépünk és a munkagépünk műszaki állapotát! Ez a rendszer teljesítményét, így az elérhető pontosságot jelentősen befolyásolja. Egy rossz állapotban lévő kormányrendszer, hidraulika-rendszer vagy vonószerkezet hatását a legjobb automata rendszer sem képes kompenzálni, a végeredmény biztosan elmarad az elvárttól (görbe sorok, pontatlan csatlakozás).

Pontok csatlakozása

Egy gépkapcsolat optimális üzemeltetéséhez elengedhetetlen a megfelelő kerekezés, a gumiabroncsok nyomásának megfelelő beállítása, az adott művelethez igazított pótsúlyozás. Ez nemcsak a gépkapcsolat üzemanyag-felhasználására vagy élettartamára van jelentős befolyással, de meghatározza a navigációs rendszer működését is. Mindig ellenőrizzük, hogy az adott feladathoz, az adott gépkapcsolatnak megfelelően állítottuk-e be a gép pótsúlyozását, az abroncsnyomásokat!

Az egyes részegységeinek (műholdvevő készülék, kijelző, kormányvezérlő stb.) szoftvereinek fejlesztésével a gyártók nemcsak az ismert hibákat korrigálják az egyes komponensek működésében, de újabb funkciókat is biztosíthatnak a felhasználóknak, amelyek megkönnyíthetik a munkavégzést. Mindig telepítsük a gyártó által biztosított legfrissebb verziót!

Ellenőrizzük a beállításokat - mérjük le és ellenőrizzük a műholdvevő felszerelési pozícióját, kalibráljuk a billenéskompenzáló modult, mérjük le az erőgép és a munkagép(ek) fizikai méreteit, és ellenőrizzük, hogy a megfelelő értékek vannak-e rögzítve a kijelzőnkbe. Egy jól összeállított törzsadatbázis tartalmazza a helyes adatokat, csak arra kell figyelnünk, hogy a megfelelő adatbázist használjuk a kijelzőnkön. Ellenőrizzük, hogy a kormányérzékenység megfelelően van-e beállítva (ha túl alacsony ez az érték a rendszer későn reagál és engedi a gépet túlzottan eltávolodni az elvárt nyomvonaltól, ha pedig túl magas, akkor folyamatosan korrigál az automata, sosem áll be egy egyensúlyi helyzetre).

Rossz az RTK

A kijelzők adattároló kapacitása véges. Amikor egy kijelző memóriája már majdnem megtelik, az lelassítja annak működését. Indításkor megnövekszik a betöltési idő, esetlegesen menet közben lelassul, „lefagy” a kijelző. Célszerű minden szezon kezdete előtt az előző időszakban rögzített adatokat elmenteni, és a kijelzőről a felesleges adatokat eltávolítani.

Ezután menjünk a géppel egy kellően nagy méretű szabad területre, és próbáljuk bekapcsolni a navigációs rendszert. Először a traktor navigációs teljesítményét ellenőrizzük! Vegyünk fel egy egyenes nyomvonalat, haladjunk a nyomvonalon bekapcsolt automata kormánnyal legalább 50-100 métert, amíg a kijelzőn a megjelenített hiba tartósan 0-1 cm nem lesz. Jelöljük meg ezt a pontot, majd a géppel megfordulva álljunk vissza a megjelölt pontra.

Ha az előző bekezdésben leírtak alapján a traktor pontosan visszaáll a saját nyomvonalába, a következő lépés, hogy a kívánt munkagéppel ellenőrizzük a csatlakozó sorokat. Ehhez a gépkapcsolattal haladjunk végig bekapcsolt automata kormányzással három egymás melletti fogáson úgy, hogy a munkagép munkahelyzetben legyen, és ellenőrizzük a csatlakozó sorokat. Egy-egy csatlakozó sorban ne csak egy ponton mérjünk, legalább 10 mérés átlagát vegyük figyelembe (így észrevehetjük a görbe sorokat)! Eltérés esetén a munkagépeltolás paraméterével (a szűkebb irányba kell eltolni a munkagépet az eltérés felével), illetve a nyomvonal térköz értékének változtatásával tudjuk korrigálni a munkagép-aszimmetriából adódó hibát.

Ezeket az ellenőrzéseket és beállításokat végezzük el mielőtt a folyamatos munkavégzésbe belekezdünk, mert ha munka közben ismerjük fel a hibát és akkor korrigálunk, a már elvégzett munkáinkat javítani nem tudjuk, illetve a paraméterek (munkagépeltolás, nyomvonal térköz) megváltoztatása nem várt eredményeket hozhat a megkezdett művelet folytatásakor. Ha változtatni kell valamilyen beállításon, azt akkor tegyük meg, mielőtt egy új tábla megművelésébe kezdünk!

A gépek, gépkapcsolatok működésének ellenőrzésében, optimális beállításában a KITE szakemberei állnak rendelkezésükre, kérjük Önöket, keressenek bennünket!