Alkatrész 2019. július 24.

Anyagmozgatási kisokos

A szántóföldi mezőgazdasági munkák több részből tevődnek össze, amelyeket az év különböző időszakaiban kell elvégezni. A termény betakarítása ezen folyamatnak talán a legjobban várt pillanata. Akkor realizálódik az egész éves munkánk eredménye, amikor a földterületről a termény a tárolóba kerül.

A szántóföldi munkák tervezetten folynak, a géppark felkészítve áll neki a munkának. Gondoljunk csak betakarító gépeink aratás előtti felkészítésére, valamint erőgépeink téli nagyjavítására. Azonban a szántóföldről a terménynek be kell kerülnie a tárolókba, tehát valamilyen logisztikai folyamatot is végre kell hajtanunk, logisztikai gépet is igénybe kell vennünk. A szállítási feladatokra a KITE Zrt. kínálatában megtalálható Joskin pótkocsik is alkalmasak, a termény manipulálására pedig a JCB anyagmozgató gépek.

A gyakorlat néha azt mutatja, hogy a logisztikai gépekre kisebb figyelem irányul üzemeltetéskor és karbantartáskor. Pedig ezek a gépek is éppen olyan fontosak, mint például egy kellően felkészített betakarítógép. Mi történik akkor, ha a learatott termény rakodását végző gép meghibásodik? Tartalék gép nélkül a betakarítási művelet eszközei sem tudnak tovább dolgozni. Hiába van kellően felkészített kombájnunk, ha kevés figyelmet kapott rakodógépünk leáll, akkor minden megállhat.

Összességében elmondható, hogy betakarításnál minden egyes gépnek, berendezésnek azonos fontossága van, hogy a folyamat fenntartható legyen. De mit tegyünk logisztikai gépeink szezon előtti felkészítésében?

Az alábbiakban összefoglalunk a rakodógépek esetében néhány fontosabb átvizsgálási pontot a teljesség igénye nélkül, de a gép kezelési könyvében található napi, heti és időszakos karbantartási utasítás is segítségül szolgálhat egy gép átvizsgálásában.

  • A felkészítést alapvetően szemrevételezéssel kell kezdeni. Meg kell vizsgálni, hogy a gépen láthatók-e külsérelmi nyomok, vagy a kenőanyag és egyéb üzemanyag szivárgása. A statikus vizsgálat után egy működés közbeni vizsgálat, menetpróba is indokolt.
  • Ezután a gép műszerfalán meg kell néznünk, hogy indítás után van-e aktív figyelmeztető kontrollámpa, hibakód? Itt a gép egyes funkcióinak a megfelelő működését kell ellenőrizni. A rendellenes zaj, vibráció valamely gépelem elhasználódására utalhat. Ezután egy alapos külső-belső mosás, takarítás lehet indokolt. A gép belsőégésű motorjának a mosása előtt tanulmányozza át a kezelési könyvben leírtakat, mivel néha többet árt vele, mint használ.
  • Tartsuk be a látni és látszani elvet, fontos a rakodógépen a fény- és hangjelző berendezések működőképes állapotának az átvizsgálása, a tükrök, üvegek, lámpabúrák sértetlensége.
  • A gépben található üzemanyagok, kenőanyagok szintjeit ellenőrizzük, akárcsak a szűrőket, melyeket indokolt esetben cseréljünk. Vegyük számba a kenési pontokat. Itt a mozgó, forgó csapok állapotának a vizsgálata, indokolt esetben cseréje, illetve kenése a fontos.
  • Nézzük meg az üzemi és rögzítő fékek állapotát, működését.
  • Következik a hajtáslánc elemeinek az átvizsgálása,a belsőégésű motor külső szemrevételezése. Vizsgáljuk meg, hogy a különböző csöveken található-e kidörzsölődés, van-e olaj vagy egyéb üzem- vagy tüzelőanyag- (fagyálló, gázolaj, AdBlue stb.) szivárgás.
  • Ellenőrizzük a motor hosszbordás szíjának és feszítőjének az állapotát. Nézzük meg, hogy a különböző szűrők mikor voltak cserélve, szükség esetén végezzük el azokat!
  • Vizsgáljuk meg a gázolaj-ellátó rendszert!
  • Fontos kiemelni, hogy a karbantartási táblázatban szereplő ajánlások ideális esetre vonatkoznak. Azonban, ha a gép extra igénybevételnek van kitéve, például nagyon poros körülmények között dolgozik, akkor a kenőanyagokat sűrűbben kell cserélni, a szűrőket (fülkeszűrő, motorlevegő-szűrő) akár naponta többször kell fúvatni, és a csereperiódus ideje is lerövidülhet.
  • A hajtáslánc következő eleme a nyomatékváltó. Gondoljuk át, hogy a fokozatok kapcsolhatók-e, illetve a kardánhajtás elemeinek a kopása még kielégítő-e!
  • Kenjük le a zsírzási pontokat! A tengelyek, véglehajtások állapotát ellenőrizzük, keressük meg, hogy van-e folyadékszivárgás!
  • Fontos a gumiabroncs állapotának vizsgálata, a profilmélység, az abroncsnyomás ellenőrzése, szükség esetén a beállítása, cseréje.
  • Ellenőrizzük a gép kormányzását, hogy nincs-e túlzottan nagy holtjátékkal rendelkező gömbfej, és a kormányzási módok válthatóak-e!
  • A rakodógép munkavégző eszköze az anyagmozgató, -emelő gémrendszer. Mindenképpen vizsgáljuk át, hogy a gémen, vagy a gémeken található-e repedés, az egymáson elmozduló elemek és a forgó csapok hézaga megfelelő-e, illetve a hidraulikus funkciók ellátására szolgáló hidraulikus csövek jó állapotban vannak-e, repedés, kidörzsölődés nem található-e rajtuk?
  • A rakodókanál állapotánál pedig az él kopását kell megvizsgálni. Az előzőekben említett főbb ellenőrzési pontok egy rakodógép átvizsgálásakor csak példák, a felsorolás nem a teljesség igényével készült.
  • Fontos még kiemelni a biztonsági figyelmeztető matricák, táblák sértetlenségének ellenőrzését, esetlegesen pótlását, valamint a munkavédelmileg és biztonságtechnikailag megkövetel eszközök meglétének és működőképességének ellenőrzését, például tűzoltókészülék, biztonsági öv stb.

JCB terményrakodás közben

A betakarítási szezon előtti átvizsgálás pótkocsik esetében a következőekben foglalható össze.

  • Hasonlóan a rakodógépeknél itt is egy szemrevételezéssel kezdődik az átvizsgálás majd egy menetpróba következik. Ezután egy alapos mosás, takarítás lehet indokolt.
  • Vizsgálni kell, a pótkocsi funkcionális működését, a fékrendszer megfelelőségét, a különböző csövek, tömlők, légfék szerelvények állapotát.
  • Itt is érvényesül a látni és látszani elv. A fényjelző eszközök, prizmák sértetlenségének és működésének az ellenőrzése elengedhetetlen.
  • A pótkocsik járószerkezetének ellenőrzésekor az alváz bekötési pontjait kell megvizsgálni, valamint a forgó, billenő csapokat. Szükség esetén cserélni kell ezeket, majd zsírozni. Fontos a gumiabroncsok állapotának, a profilmélységnek és a nyomásnak a vizsgálata.
  • Kiemelt figyelmet kell fordítani a pótkocsi vonószerkezetére. A rögzítő elemek megfelelő nyomatékkal vannak meghúzva, meg kell vizsgálni az esetleges kopásokat, repedéseket.
  • Hasonlóan az alvázat is át kell vizsgálni.
  • A pótkocsi rakodó részét is ellenőrizni kell, hogy az oldalfalak, ajtók megfelelően záródnak-e, és a hordani kívánt anyag nem fog-e kifolyni, kiperegni?
  • Végezetül ne feledje ellenőrizni gépeinek szükséges dokumentumait, ahhoz, hogy a közúti közlekedésben részt vehessenek.

A KITE Zrt. szervize rendelkezésére áll a géppark átvizsgálására is. Alkatrész üzletágunk pedig a szükséges alkatrészeket biztosítja Önnek.