Alkatrész2020. augusztus 09.

A helyes felni- és gumiabroncs választás

A gumiabroncs a mezőgazdasági erő- és munkagépek egyik legfontosabb alkatrésze, a hajtáslánc utolsó és egyben meghatározó eleme. Feladatai a teherbírás és a vonóerő átvitele, amely függ a gumiabroncs méretétől, szerkezeti felépítésétől, a belső levegőnyomástól és a sebességtől.

A mezőgazdasági abroncs kiválasztásánál figyelembe kell venni, hogy az abroncsnak teljesítenie kell a mezőgazdasági munkavégzés által támasztott elvárásokat (teherviselés, vonóerőátvitel, talajkímélés, öntisztuló képesség és a mezőgazdasági kultúrában történő munkálatok elvégzése pl.: sorközben járás). Emellett közúti közlekedésre is alkalmasnak kell lennie, ezért a következő követelményeknek is meg kell felelnie: nagyobb haladási sebességre való alkalmasság, stabilitás, nyugodt futás és alacsony zajszint.

ikerkerék

A mezőgazdasági abroncsok, kerekek fajtái a géptípusok szerint:

Munkagépekre és mezőgazdasági pótkocsikra szerelt abroncsok lehetnek radiál és diagonál szerkezetűek. Jellemzően egyre szélesebb abroncsokkal szerelik fel a gépgyártók a termékeiket.

Feladat:

  • teherbírás, mind a szántóföldi mind a közúti alkalmazás során
  • minimális talajtaposás

Rakodógépabroncsok jellemzően radiál szerkezetűek 24” és 26” méretben.

Feladat:

  • a géppel végzett munkálatokból adódó terhelések viselése
  • felhasználási területhez való alkalmasság (szántóföld, szilárd burkolat)

Permetezőabroncsok radiál szerkezetűek, 42”-54” közöttiek.

Feladat:

  • alkalmas legyen sorban járásra
  • viselje a terhelést
  • minimalizálja a talajtaposást
Kombájn ikerkerék

Betakarítógép-abroncsok nagy részben radiál szerkezetűek, 26”, 32”, 38” átmérőjűek.

Feladat:

  • viselje a kombájn, a magtartály és a vágóasztal súlyát
  • az esetleges domborzati viszonyok miatt fellépő terhelésváltozások elbírása
  • a táblák közötti távolságok gyors megtétele
  • talajkímélés

Traktorabroncsok a legbővebb méret választékban gyártott típusok radiál és diagonál szerkezetben.

Feladat:

  • vonóerő átvitele
  • minél kisebb talajtömörítés - hatékonyság (az abroncs csúszása megfelelő egyen) – öntisztulás
  • komfort megteremtése

Abroncs vásárlásnál figyelembe kell venni, hogy megfeleljenek az adott feladatoknak.

Munkagép-, rakodógép-, permetező- és kombájnabroncs vásárlásakor a gyárilag felszerelt méretektől ritkán térnek el, az abroncs gyártók az adott méretben, terhelhetőségben megegyező termékeket állítanak elő.

A traktorabroncsoknál a nagyobb méretválaszték és a gép felhasználhatóságának sokoldalúsága miatt különböző méretek jöhetnek szóba.

traktr kerekezés

A traktor kerekezésének típusai

  • alap kerekezés: A nagy vonóerő igényű munkagépek vontatására a közúti szállításra legjobb megoldás a nagy légtérfogatú, széles abroncsok alkalmazása. A szántásra is használt traktorra max. 650 mm széles abroncs szerelhető.
  • ikerkerekezés: a talajnyomás csökkentésére, a vonóerő átvitelének növelésére, és az abroncsonkénti terhelés csökkentésére használják
  • sorközművelő kerekezés: alkalmassá teszi a traktort a sorban járásra, viseli a megnövekedett terhelést, minimalizálja a talajtaposást
  • kombinált kerekezés: az ikerkerék mérete eltér az alapkerekezéstől, de az alkalmazás célja megegyezik a „normál” ikerkerekezéssel.

A traktor alap- és sorközművelő kerekezésénél a más méretre való átálláskor a legfontosabb a hajtásáttétel eltérésének minimalizálása, aminek 1,5–5% között kell lennie, amely az első kerekek kerületi sebességének növekedését jelenti. Ikerkerék felszerelésekor, amennyiben az ikerkerék mérete eltér az alapkeréktől, a két abroncs átmérőjének közel egyformának kell lennie. Az esetleges különbséget a két abroncs nyomásának eltérésével lehet beállítani.

Minden mezőgazdasági géptípus alapkerék felnijének cserélésekor, a gyár által felszerelttel (átmérő, szélesség és további műszaki paraméter) megegyezőre kell cserélni.

Az iker- és sorközművelő kerekek esetében, mivel eltér vagy eltérhet a méret az alapkerekezéstől, az abroncs gyártók katalógusában szereplő felni méreteket kell alkalmazni a kiválasztáshoz.

traktor kerekezés

Amennyiben nem megfelelően választjuk ki az abroncspárokat, nem tartjuk be a fent említett 1,5-5%-on belüli áttételt, akkor túlterhelhetjük az első differenciálművet, ami idő előtt meghibásodhat.

Ha ikerkerekeket használunk, mindenkor vegyük figyelembe a kezelési utasítás előírásait. A kapcsolt ikerkerekek csak a talajtaposás csökkentését szolgálják, vonóerő növelésére nem alkalmasak, a helytelen használat a felniközép túlterhelését okozhatja. Ha vonóerő növekedést szeretnénk elérni, tengelycsonkos ikerkerék-rögzítést kell használni, vagy szélesebb abroncsokkal megoldani a megnövekedett vonóerő talajra vitelét.