Alkatrész 2019. november 16.

A chiptuning többe kerül, mint gondolnánk

Napjainkra a korszerű traktorokban és betakarító gépekben a mechanikus motorszabályzást leváltotta az elektronikus vezérlés. Ezek a rendszerek számos előnnyel rendelkeznek, ugyanakkor több lehetőséget nyújtanak a teljesítménynövelési célból történő utólagos manipulációkra.

A probléma nem újkeletű, megjelenése a 90-es évek második felére tehető. Ekkor jelent meg a motorelektronika széles körben a traktorokban, melynek manipulálása további teljesítmény eléréséhez vezetett. A motor felfúrása ma már egy elavult gyakorlat, ettől sokkal modernebb technológiai megoldások léteznek, amelyekkel többletteljesítmény érhető el. A motorok manipulálásának két fajtáját különböztetjük meg. Az egyik a szoftveres verzió, melynek keretében a traktort irányító számítógépes rendszer különböző paramétereinek átállítása történik, míg a fizikai tuning során különböző elektromos hardver eszközök manipulációja valósul meg. A géptulajdonosok egy része úgy gondolja, a megoldás egyszerű: megvásárolja a kisebb teljesítményű modellt, majd egy erre specializálódott cég segítségével megemeli a motor teljesítményét, amely ebből kifolyólag elbírja a nagyobb munkaeszközt is. Ennek során gyakran első pillanatban arra gondol a megrendelő, úgyis csak elvétve fogja használni, nem lesz ennek semmiféle következménye! Aztán, ahogy mondani szokás, evés közben jön meg az étvágy: jó az a többletteljesítmény szinte minden munkafolyamat elvégzése során, és persze azt sokkal gyakrabban használja ki, és ezzel együtt sokkal gyorsabban használja el az eszközét is. A gép élettartama csökken, a nem rendeltetésszerű használat miatt törések következnek be. Ennek hatására nő az állásidő, csökken a hatékonyság, a gépről kialakult vélemény romlik. Ez mind a motortuningnak köszönhető, bár a tulajdonosok sokszor nem kötik össze vele.

Mivel járhat a chiptuning a korszerű mezőgazdasági gépeken?

A mai modern mezőgazdasági gépek olyan összetett rendszert képviselnek, melynek részegységei egymásra épülnek és meghatározzák egymás működését. Amenynyiben ennek a komplex és összehangolt rendszernek az egyik elemét kiemeljük és eltúlozzuk a szabályzását, a többi elem normális működése is sérülhet.

1.1. A motor túlteljesíthet

A gyárból kigördülő erőgép egy hosszasan tesztelt, a felhasználást segítő, stabil működést biztosító rendszerrel kerül a tulajdonoshoz, ugyanis a gyárban a különböző részegységek (motor, váltó, kardánhajtás) összehangolása megtörténik. A gyárilag beállított motor a kezelő igényeinek megfelelően adja le azt a motorteljesítményt, amely szükséges a kívánt munka elvégzéséhez és megfelel az eladáskor ígért teljesítményszintnek. Amennyiben ettől eltérünk, a motor részegységeit túlterhelhetjük.

1.2. A befecskendező fúvóka tönkremehet

A motor elektronikája pontosan szabályozza a befecskendezést és ezzel az égés feltételeit. Ennek során figyelembe veszi a környezeti paramétereket (hőmérséklet, páratartalom, légnyomás), hogy a keletkező kipufogógázokat minél egyszerűbben tisztíthassa a kipufogógáz-utókezelő rendszer.

A tuning módosíthatja a gáz- olaj befecskendezést az égéstérbe, ennek hatására megváltozhatnak a gyújtás feltételei. A gázolaj nem akkor és nem annyi ideig ég, ahogy azt a fejlesztők elképzelték. A hosszabb ideig működő fúvóka betétje megnyúlhat és a befecskendezés képe is megváltozhat. Ha tovább van nyitva a befecskendező fúvóka, a befecskendezés során kimozdulhat a dugattyú a gázolaj sugarából, és olyan részei is terhelést kaphatnak, amelyek nem erre lettek méretezve. Ettől a dugattyú kilyukadhat, a motoron pedig drága javítást szükséges végezni.

1.3. Sérülhet a váltó

A korszerű nyomatékváltók vezérlése együttműködik a motor vezérlésével és a vezérlő program a pillanatnyi terhelés alapján eldönti, hogy a motor fordulatszámát változtatja vagy az áttételt módosítja a nyomatékváltóban. Kezelőktől halljuk, hogy az automatizált váltó optimalizált kapcsolásait soknak érzik, azt gondolják, ez rövidíti a váltó élettartamát. A több ezer itthon, illetve a több tízezer világszerte eladott automatizált váltó általában 15 000 üzemórát meghaladó élettartama is cáfolja ezt a vélekedést. A motortuning esetén a beavatkozó cég képviselője a motor egy paraméterét vagy az úgynevezett „görbesereg” (sok, a motor különböző üzemállapotában működésbe lépő jelleggörbe összessége) egy görbéjét módosítja. Ez azonban nem veszi figyelembe a nyomatékváltó működését, vagy egyéb részegységek reakcióit. A tuninggal megjelenő többletteljesítmény megváltoztathatja a gép munkapontját, a behangolt váltó kapcsolási pontjai nem ott lesznek, ahol arra szükség van, így minden kapcsolásnál a váltó rántása várható. Ez megterheli a teljes hajtásrendszert, mely annak idő előtti kopásához, töréséhez vezethet.

1.4. A véglehajtások túlterhelődhetnek

A nagyobb teljesítmény nagyobb terhelést jelent a véglehajtásokra is: míg a gyártó a tesztelés során esetlegesen megállapított, káros mértékű csúcsterheléseket elkerülheti célzott motorkorlátozással vagy áttétel-változtatással, a tuning során ez a terhelés megjelenhet a hajtásrendszeren, amelynek következtében csapágyak, fogaskerekek mehetnek tönkre.

1.5. Nem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak

A jelenlegi, valamint a korábban érvényben levő két szabályozási szintnek megfelelő (EU STAGE III – STAGE V) környezetvédelmi előírások teljesítéséhez összetett, több, a mezőgazdasági gépet működtető elektronikus rendszer együttműködésére van szükség. Környezetvédelmi kérdés akkor adódik, ha a beavatkozás során a gép károsanyag-kibocsátása megváltozik, és ennek hatására a határértékeket nem tudja betartani, valamint azokban az esetekben, ha a gép nem felel meg a környezetvédelmi besorolásnak. A módosított motorparaméterek nem veszik figyelembe a károsanyag-kibocsátás előírásait, előfordulhat, hogy a tuningolt gép nem felel meg a forgalmi engedélyben szerepelő környezetvédelmi előírás határértékeinek, és egy erre vonatkozó vizsgálat során az eltérés problémákat is okozhat. Ennek biztosítási és közjogi következményei is lehetnek, akár a forgalmi engedély érvényessége is megszűnhet.

A chiptuning veszélyei
A képen egy tuningolt traktor részecskeszűrője látható. A beavatkozás hatására a keverékképzés teljesen megváltozott, az üzemanyag befecskendezés időzítése eltolódott, a befecskendezés időtartama megnőtt, ezáltal a kipufogó gáz hőmérséklete folyamatosan a normál működési tartomány felett volt, ami többek között a képen látható károsodáshoz vezetett.

1.6. Az erőgép-munkagép kapcsolat nem lesz tökéletes

A pillanatnyilag végzett munka jellegétől függően rögzítésre kerülnek bizonyos paraméterek: ha pl. a teljesítmény-leadó tengely kardánja hajt egy munkagépet, gyakran lényeges, hogy a motor fordulatszáma ne változzon jelentős mértékben, így a végzett munka egyenletes legyen stb.

1.7. A karbantartás hosszabb időt vehet igénybe

A fenti esetek összességében a gép élettartamának csökkenéséhez vezethetnek. A gép normális működése során is kopnak a mechanikus alkatrészek, a részegységek nem ugyanabban a tartományban dolgoznak az üzemelési órák számának növekedésével. A működést szabályzó érzékelők jelei ennek hatására kikerülnek az optimális tartományból, a gép hibát fog jelezni. Mivel a módosított jelleggörbe vagy paraméter befolyásolja a működést, a kezelő elégedetlen lesz a géppel, a kihívott szakembernek több időre lesz szüksége a hiba elhárítására, hiszen a gép működését valótlan paraméterek is befolyásolják.

1.8. Elveszíthetjük a jótállást

A motortuning a fentiek miatt az esetek 100%-ban a jótállási feltételek előírásaiba ütközik. A beavatkozás hatására a gyártói jótállás, méltányosság stb. megszűnhet a teljes gépre, mivel az a teljes rendszert befolyásolja. A gyártó nem vállal anyagi felelősséget a módosított termékre, ha a meghibásodás visszavezethető a tuningra. A jót- állás-, méltányosság-megvonásról minden gyártó aláírt egy nyilatkozatot, többek között a VDMA (Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau, Mechanical Engineering Industry Association) tanácsban. 

 

Tapazdi Tamás
központi vevőszolgálati mérnök