Gépek, eszközök 2025. June 20.

30 éves a John Deere 8000-es sorozat 2. rész: „A 21. század technológiája napjainkban”

Szólt a szlogen a traktorsorozat 1994-es megjelenésekor. De mik voltak azok a műszaki tulajdonságok, amelyek ezt a traktort megkülönböztették a kor konkurens márkáitól és elődjétől, a 4055/4060-as sorozattól?

Az alapvető cél egy olyan univerzális, sorközjáró feladatokra is alkalmas traktor kialakítása volt, amely „99%”-os alákormányzási szöget képes elérni. Ezt a mellső híd felett elhelyezett motornak, valamint a moduláris alvázkialakításnak köszönhetően tudták megvalósítani. Ez a felépítés kiváló súlyeloszlást is biztosított, így a traktor minimális frontsúlyozással is kiválóan tudott dolgozni akár nehezebb függesztett munkagépekkel is. Hosszú, 2,95 m-es tengelytávja mellett különösen alacsony, 5,2 m-es fordulási sugárral rendelkezett 1520 mm-es keréknyomtáv esetén is!

A moduláris öntvényalváz másik előnye az alacsony önsúly és a nagy terhelhetőség volt, mely kellően univerzálissá tette az amerikai és az európai gazdálkodóknak, akik a talajműveléstől a betakarításig valamennyi szántóföldi munkára előszeretettel alkalmazták ezeket az erőgépeket. Az alváz első része a mellső tengely elött helyezkedett el, biztosítva a helyet a hűtőrendszernek. Mögötte közvetlenül a motorblokk és a mellső híd tartójának egyesített modulja volt megtalálható, majd a sebességváltóház keskeny öntvényháza következett, mely közvetlenül a fülke elött volt elhelyezve, ezzel is biztosítva a traktor alacsony felépítését. A váltóházból kardánkeresztek nélkül, egyenes vonalban történt meg a billenő, merev mellső híd hajtása. A fülke alatt, a sebességváltó után szintén egy öntvénymodul volt található, ahol a sebességváltót és a differenciálművet összekötő kardántengely, illetve a TLT kardánhajtása kapott helyet. Végül a hátsó differenciálmű háza és a véglehajtás modulja volt megtalálható, mely magába foglalta a hátsó 3-pont és a vonószerkezet bekötési pontjait, és természetesen a hidraulikarendszer egyes részegységei is itt kaptak helyet.

Hogy a traktor súlyeloszlása ne változzon az üzemanyagfogyás hatására, az 511 l-es üzemanyagtankot a fülke mellső fele alatt helyezték el, a traktor súlyvonalába. A TechCenter névre keresztelt fülke szintén teljesen új fejlesztésű volt. Panoráma kilátással, hatalmas beltérrel, állítható lépcsővel és egybenyíló jobb oldali ajtóval rendelkezett.  A kilátást a keskeny kialakítású motorháztető, a mellső műszerfal elhagyása, valamint az A oszlop mellé kihelyezett kipufogó tette egyedülállóvá. A fülke belső tere szintén számos újdonságot rejtett magába. A hagyományos mellső műszerfalat egy új, digitális, jobb oldali sarokoszlop-kijelző és egy részben digitális jobb oldali konzol váltotta. Valamennyi, munkavégzéshez szükséges kezelőszervet (sebességváltó, kézigáz-kar, 3-pont, SCV, TLT) pedig az elforduló légrugós ülés új, jobb oldali CommandArmTM kartámlájába integráltak, melyek kivétel nélkül elektromos vezérlést kaptak. A 8000-es volt az első olyan traktor a világon, ahol nem volt mechanikus kapcsolat (bowden, rudazat stb.) a kezelőelemek és a működő részegységek között, minden elektronikus vagy hidraulikus működtetésű volt. Teljesen új volt a traktor világításkészlete is, mely elöl 12 db, hátul pedig 4 db munkalámpával tette könnyebbé az éjszakai munkavégzést.

1994-es megjelenésekor a 3 kisebb, 8100/8200/8300 modellbe még a 4060-es sorozatból ismert 7,6 l-es motorblokk került, addig a 8400-as csúcsmodell egy új fejlesztésű John Deere PowerTech 8,1 l-es erőforrást kapott, mely a 96-os modellévtől a sorozat többi tagjába is bevezetésre került. A turbófeltöltéssel és töltőlevegő-visszahűtéssel, valamint elektronikus vezérléssel rendelkező motorok 185-260 LE-es névleges teljesítménytartományt fedtek le, melyek a fordulatszám eséskor további 10%-os extra teljesítményt produkáltak a változó terhelések leküzdéséhez. A traktor egy teljesen új fejlesztésű, elektronikusan vezérelt, 16/5 fokozatú, terhelés alatt kapcsolható PowerShift sebességváltót kapott, mely szabadalmaztatott, egyenes fogazású fogaskerékpár-kapcsolatokkal, magas hatásfokkal, szinte nyomatékmegszakítás nélkül közvetítette a motor erejét a mellső és hátsó tengelyekre, valamint a TLT-re. A traktor járószerkezet-kialakítása lehetővé tette a nyomtávállítást 1520-2200 mm tartományban, és a hátsó ikerkerék felszerelését is, alkalmazkodva a különböző felhasználásokhoz.

A munkagépek hatékony kiszolgálásához a sorozat egy zárt központú, nyomás- és térfogatáram-kompenzált hidraulikarendszert és egy 114 l/min szállítási kapacitású axiáldugattyús szivattyút kapott. A traktor alapfelszereltsége volt az elektronikus vezérlésű, 8,83 tonna (8100, 8200) vagy 9,75 tonna (8300, 8400) emelőerővel rendelkező 3-pont függesztés és akár az 5 kihelyezett hátsó elektromos müködtetésű hidraulikaszelep, melynek térfogatáramát és időreteszelését a jobb oldali konzol digitális kijelzőjéről lehetett beállítani. Az új elektronikus szelepműködtetés lehetővé tette az akkori John Deere talajművelő gépek „TouchSet” elektronikus mélységszabályzását is. Az alapfelszereltség része volt az 1000 1/min fordulatszámú TLT is, mely elektrohidraulikus ki/be kapcsolással rendelkezett.

1997-ben megjelent a kerekes változatok mellet a 2-hevederes járószerkezetű, csúszókormányzású „T” változat (Rába gyártmányú hátsó hidakkal), mely fokozatmentesen állítható nyomtávval és 2-féle hevederszélességgel (16”/24”) lehetővé tette a különböző sortávú (20”/22”/30”/36”) kultúrákban történő munkavégzést, mint pl. vetés vagy sorközművelés.