2021. április 15.

Biztonságban a teljes gépéletút során

A kabai családi gazdaság története hosszú évekre nyúlik vissza. A szülők kezdetekben állattenyésztéssel foglalkoztak, majd a rendszerváltás után a növénytermesztés került gazdaságuk fókuszába, és a saját területeik művelése mellett, egyre nagyobb igény mutatkozott a bérmunka-szolgáltatásra is.

Az Axanit Kft.-t ma a legidősebb fiúgyermek, Kovács Gusztáv irányítja, akit a kabai telephelyükön kérdeztünk a gazdaságuk működéséről.

Honnan indult és hol tart most a családi gazdaságuk?

Mindössze 0,6 hektáron kezdtük a gazdálkodást, melyet a rendszerváltás időszakában 20 hektárra terjesztettünk ki. Akkor az állatállományt – mivel nem volt jövedelmező – felszámoltuk. Ezt követően fókuszáltunk a területek gyarapítására, illetve a bérmunka szolgáltatásra. Jelenleg 8-10 fajta növénnyel dolgozunk éves viszonylatban, ide tartoznak a térségre jellemző klasszikus növények, illetve ezen kívül az intenzív termesztésbe vont csemegekukorica, zöldborsó és cukorrépa is. A cukorrépát 2012-ben állítottuk vissza, hiszen a kabai térségben 2006-ban bezárt a cukorgyár. 2012-től integrált termelők bevonásával az egyetlen magyarországi cukorgyárba, Kaposvárra termeljük a cukorrépát. A saját megművelt területeink nagysága összességében több mint 400 hektár, a komplett megművelt terület a sajátunkkal együtt pedig meghaladja a 2000 hektárt. A betakarítási területnagyságunk (cukorrépa, illetve az összes klasszikus növény) majdnem eléri a 3000 hektárt.

Milyen gépparkkal rendelkeznek?

A gépparkunk többségében John Deere márkából áll. Vannak ugyan más típusok is, de a kétharmadát a John Deere márka erőgépei teszik ki, amelyeket a KITE Zrt.-től szereztünk be. A 2000-es évben vásároltuk meg az első John Deere-t, egy 100 LE-s erőgépet.

Miért döntöttek annak idején a hivatalos márkakereskedő mellett?

A KITE Zrt. volt hozzánk a legközelebb, illetve ők tudták szolgáltatni a John Deere típusú erőgépet. Mielőtt az első darabot megvásároltuk volna, nagyon sok más márkát is megnéztünk, és összehasonlítva őket, a John Deere mind üzemanyag-fogyasztásban, mind komfortban, mind pedig szervizháttérben egy nagyon megbízható terméknek bizonyult már akkor is. A hivatalos márkakereskedő, mint a KITE Zrt. és mögötte a John Deere számunkra nagyon nagy biztonságot ad vásárlási és utógondozási szempontból is. Utógondozás alatt azt értem, hogy a szervizellátásokat nagyon precízen és pontosan végzik, nagyon szoros együttműködéssel.

 

Tud-e említeni olyan konkrét problémát, amit csak azért sikerült megoldani, mert hivatalos gépértékesítőtől vásárolták a gépet?

A visszahívásos javítások még garanciális időn túl is érvényesíthetők – ha vannak ilyen jellegű hibák –, amennyiben olyan üzleti partnertől vásároljuk a John Deere eszközünket, ami megbízható forrást jelent. A KITE Zrt. a John Deere-ral egy olyan szoros kapcsolatot ápol, amelynek köszönhetően gyorsan felderíthető a hiba, így a szakemberek rövid időn belül el tudják végezni a szükséges javítási munkálatokat.

Vettek-e igénybe más szolgáltatást is a gépéletút során?

Igen. Napjainkban már RTK alapon működik a navigációs rendszer, de amikor az első erőgépünket megvásároltuk, akkor még RTK-s traktor nem létezett. Az azóta eltelt több mint két évtized során nagyon sok minden változott a technológiában, amelyhez szorosan hozzátartozik az RTK fejlődése is. Mivel az erőgépeink is John Deere típusúak, azt az RTK rendszert illesztettük rá, és ezt a szolgáltatást is a KITE Zrt.-től vesszük igénybe. Ebben a szegmensben is szoros együttműködés alakult ki, hiszen az informatikai rendszer fenntartásának is percre pontosan kell működnie annak érdekében, hogy ezek a traktorok nagyon pontos, precíz munkát tudjanak végezni a szántóföldeken.

Kovácsa Gusztáv, Kaba

A gépek optimális üzemeltetésében milyen támogató rendszereket használnak?

A navigációs rendszer több funkciót és segédletet is rejt a gazdáknak. Szorosan ráépül a JDLinkTM, ami szintén segíti a gazdálkodást, hiszen ezzel a rendszerrel nyomon tudja követni a gazdálkodó a gépeknek a mozgását, a teljesítményét, a fogyasztását, és még ezen túl számos olyan dolgot, ami megkönnyíti a munkánkat.

Használják-e a MyJohnDeere fiókon belül elérhető alkalmazásokat?

Nálunk ez a funkció még nincs kihasználva, de már vizsgáljuk a KITE Zrt.-vel közösen azokat a pontokat, hogy hogyan tudjuk a mi cégünk esetében az ebben rejlő előnyös funkciókat elindítani, illetve használni, hiszen agronómiai szempontból is nagyon jelentősek ezek a technológiai fejlesztések.

Miért tartják fontosnak a szervizszerződés kötését?

A garanciális idő egyszer lejár, a gépek bonyolultsága miatt pedig nagyon fontos, hogy egy komoly szervizháttér legyen a mögöttük, valamint azok mögött a cégek mögött, amelyek ilyen gépeket használnak. A technológiai fejlődések olyan gyorsan haladnak előre, hogy egy-egy gazdaság önmaga nem tud megbirkózni ezekkel a feladatokkal sem szellemi kapacitásban, sem pedig a technikai kivitelezésben a javítás szempontjából. A mi cégünk a garanciaidőn túl egy keretszerződést köt a KITE Zrt.-vel minden évben, ún. előfizetési munkaórát vásárolunk egy meghatározott keretmennyiségben. Így amikor jelezzük, hogy probléma van a gépeinkkel – legyen az elektromos, mechanikai vagy egyéb jellegű –, akkor rövid időn belül mindig a megfelelő szakember érkezik hozzánk az adott feladat megoldására.

Milyen fejlesztéseket terveznek a jövőben a gazdaságban?

Szeretnénk naprakészek maradni, így ahogy telik majd az idő, szeretnénk a gépeinket újabbakra, még korszerűbb és szélesebb körű tudásszintet képviselő technikákra cserélni, itt szintén John Deere gépekben gondolkodunk, amelyet a KITE Zrt.-n keresztül szereznénk be.

A partnerünkkel készített interjút itt tekinthetik meg: 

">